Mari Boine

SNACKS & DRIKKE:

KJØP

Mari Boine

Den ikoniske samisk-norske artisten og aksjonisten Mari Boine er noe av det nærmeste man kommer en levende legende her til lands, og 7. mars kommer hun til Askim kulturhus.

Mari Boine er kjent som en av de mest grensesprengende musikalske pionérene innen norsk musikk. Hun lar seg vanskelig plassere i en bås, og henter inspirasjon fra både jazz, joik, folkemusikk, rock og elektronika. Likevel klassifiseres musikken hennes ofte som Verdensmusikk–i sjangerens rikeste forstand.

I starten av 2024 imponerte Boine både gamle og nye fans I Hver Gang Vi Møtes, noe som førte til at en ny generasjon fikk øynene opp for hennes sterke personlige historie, og kraftfulle musikalske uttrykk.

TV-suksessen ble fulgt opp av Boines lengste turné så langt i karrieren, og nylig annonserte Mari Boine at hun slipper et nytt album til høsten.

Albumet Alva blir hennes første på mange år med fullt band, og følges oppmed en rekke nye konsert datoer både i- og utenfor Norge. Det er all mulig grunn til å glede seg, både til ny musikk og konsertopplevelser. En kvinnealder inn i sin musikalske karriere, klarer Mari Boine nemlig stadig å fornye sitt uttrykk og fortelle historier som fanger vår oppmerksomhet og berører oss dypt.

Så gå ikke glipp av muligheten til å oppleve en landets aller sterkeste stemmer og hennes fabelaktige band.

Biografi: Mari Boine Mari Boine var artisten som brøt den trykkende stillheten mellom samene og nordmennene med sin debut ‘Jaskatvuoda ma??á’ (‘Etter stillheten’) i 1985, etterfulgt av ‘Gula Gula’ (‘Hør stemmene til forfedrene’) i 1989.

Samtidig etablerte hun seg som et kulturelt ikon. Det var aldri lett å forstå at hennes eget folk ønsket at hun skulle slutte å joike. Hun ble avvist av sine egne, som ikke var klare for å håndtere fokuset hun satte på den tradisjonelle samiske musikken. De underliggende traumene var for nære i tid, og de hevdet at hun kalte på djevelen.

Men Mari Boine gir aldri opp troen på at hennes folk vil komme til enighet, og det har vært forbedringer:

Dra ut, pust ut historiene
som ber om å bli fortalt
Med dine lette føtter
Gå over grensen til tiden

(‘Dánsso fal, mu vàhkaran’ / ‘Fortsett å danse, Váhkaran’)
Mari Boine rørte publikums hjerter på sin debut der hun med sterk og klar stemme sang ut på sitt morsmål. Mari Boine berettet for verden om samenes eksistens og kultur, men også om deres undertrykte frustrasjon, dype sinne og sorg. Det var ingen enkel oppgave.

Mari har fylt det ekstremt vanskelige rommet mellom to kulturer. I begynnelsen var det en hard og smertefull erkjennelse å oppleve at suksessen hennes ble ignorert av hennes eget folk -selv da hun erobret verdens musikkscenen med Peter Gabriel ved sin side. I dag setter hun stor pris på den unge samiske generasjonens kampvilje, som tar deres kultur og historie til et helt nytt nivå.

Tekst / Sánit: Kerttu Vuolab & Mari Boine
Musikk / Nuohtta: Mari Boine